tisdag 31 januari 2012

Känna pulsen...

...Med pulsklocka?


Funderar på om jag ska investera i en pulsklocka?... Löpning är inte min starka sida o jag vet precis varför. Det är tungt o jobbigt, på en o samma gång! Då blir det automatiskt tråkigt enligt mig... Jag är på tok för bekväm! ;)







För att kunna öka sin prestation för längre löpturer (lågintensiv) ska man ligga på en puls motsvarande 75% av sin maxpuls, alltså inte maxad som jag gjort nu när jag kämpat för att springa 5km under 25min. Lyckats har jag ju gjort men det har inte vart speciellt kul förrutom att jag faktiskt har klarat det... Haha


Maxpulsen räknar du ut genom att ta 220 minus din egen ålder (ungefärligt uträknat för den som inte kräver precis exakt med decimaler!)






Pulszon ett: 50-60% av maxpuls. Ger bland annat sänkt blodtryck och kolesterolnivå. För dig som vill bevara din goda hälsa.



Pulszon två: 60-70% av maxpuls. Ett tempo där man lätt kan föra en konversation men börja andas lite tyngre. Ju lugnare löpning desto större andel av energi kommer från fett. Ju mer vältränad du är desto mer kommer kroppen att använda fett vid senare pulszoner, vart gränsen går är självklart individuellt.


Pulszon tre: 70-80% av maxpuls. Den här nivån kan man ligga på ca. 3-4 pass i veckan när man är van o kört ett tag.



Pulszon fyra: 80-90% av maxpuls. Syftar till att öka hjärtats slagvolym samt vår syreupptagningsförmåga. Är man vältränad bär man kunna hålla sig i denna zonen i ca. 30-60min.



Pulszon fem: 90-100% av maxpulsen. Här tränar man sin mjölksyretålighet. Ingenting för vanliga motionärer. Vid maxträning förbränner du mycket kilokalorier men alla från kolhydrater.


-Denna info om pulszonerna kommer från Google search.

Tåls att testa men det kostar ju lite också... Men samtidigt kanske det är värt det för ett bättre långsiktigt resultat? Vad vill jag med min träning? Nytt mål? Men då ska jag ge mig faan på att genomföra det också!! :)





Nu dök det helt plötsligt upp en liten glödlampa ovanför huvudet på mig som plingade till! Har för mig att jag har en oanvänd pulsklocka som ligger gömd i garderoben i lägenheten i Karlskrona.. Hittade nämligen en konstig mackapär när jag städade där sist som jag nu fattat kan vara själva bröstbandet! Haha! Men vart är själva klockan?? Måste till staun på expedition o undersöka detta! Hmm.. Måste ju satsat extremt seriöst tidigare med tanke på att jag knappt vetat vad pulsklocka innebär o vad det faktiskt är förrän typ nu! Nice try Josie... Brighthead... Haha ;)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar