onsdag 13 mars 2013

Biceps, rygg o proteinsnäckor

 
Pigg, vaken, tränad o redo för dagen! :)
Skön morgonpromenad direkt följd av gymmet för ett pass biceps o rygg. Som ni märker har jag ändrat om spliten lite. I vanlig fall brukar jag köra rygg o mage. Men man använder ju väldigt mycket biceps när man tränar ryggen som i tex latsdrag så jag kör den kombon från o med nu. O den visade sig vara rejält effektiv med extrem mjölksyra både i biccarna o i ryggen.. :D
 
Övningar biceps o rygg:

Bicepscurl i cable
Latsdrag
Bicepscurl med skivstång
Sittande smal rodd, nedre ryggen
Sittande bred rodd, övre ryggen
Bicepscurl med skivstång mot kudde
Rygglyft med viktplatta
Hammercurl med hantlar
 
Försökte köra ett set med dips med hjälp av gummiband men jag hade så jäkla ont i händera då jag körde utan handskar idag så det gick helt enkelt inte. O jag vart alldeles för lat för att kila ut i omklädningsrummet o hämta handskarna som låg i ryggsäcken i skåpet.. Bra exempel på extrem lathet från min sida.. ;)
Kvällens pass trodde jag skulle bli spinning igen men när jag kollade schemat nu så vart det Indoor walking bokat. Inte mig emot då variation förnöjer! :)
 
Varning!!
Känsliga tittar varnas!..
 
Dagens lunch:
Blodpudding med stekt bacon o lingonsylt.. ;) O jag längtar redan till att få sätta tänderna i den även att jag precis ätit en portion proteingröt.. :P 
 
Igår fick jag ett av de där rycken som jag brukar få med att helt plötsligt vilja baka. Dock vart det ganska längesen som det senast inträffade. Men igår vart det dags o det resulterade i ett väldigt lyckat experiment på kanelbullar! Fast jag väljer att kalla dom proteinsnäckor då jag gjort om lite från receptet jag hittade här http://mariannslchf.se/kanelbullar-lchf/ o som jag även tidigare testat. Jättegott men denna gången ville jag få de snäppet bättre, dvs ännu nyttigare.. ;)

Proteinsnäckor
 
 
2dl äggvita
2msk stevia strö
50g smält smör
1dl kesella
1tsk kardemumma
1,5dl kokosnötsmjöl
4msk fiberhusk
2tsk bakpulver
Lite vaniljpulver

Mandelmassa fyllning:

3dl mandelmjöl
2-4msk stevia strö
2msk mjölk
Lite vaniljpulver
2msk äppelmos lågkalori
Kanel

Smält smöret. Vispa äggvita o stevia fluffigt. Blanda smör o kesella i äggen o rör om till en jämn smet.
Blanda alla torra ingredienser o häll i smeten. Blanda väl o låt stå i 5min så att det får svälla. Blir degen lite torr, tillsätt bara lite vätska..
Blanda under tiden samtliga ingredienser till mandelmassan utom kanelen.
Kavla ut degen mellan två bakplåtspapper. Bred ut mandelmassan över hela ytan o pudra sedan rikligt med kanel o lite stevia. Rulla ihop som en rulltårta o skär sedan upp i lagom stora snäckor. Pensla med lite äggvita o strö över valfri topping. Jag använde hackade hasselnötter.
Grädda175grader i ca.15-20min tills snäckorna fått fin gyllene färg.

Räknat på tio bitar:
156 kcal
7g protein
2g kolhydrater
14g fett
 

1 kommentar:

  1. För att förenkla fyllningen samt minska lite på näringsvärdet går det säkert lika bra att bara bre ut äppelmos o pudra med kanel! :)

    SvaraRadera