lördag 9 november 2013

Copycat-lussebullar

 
Googlade runt lite igår o hittade ett intressant o väldigt enkelt recept på lite nyttigare lussekatter utan att behöva en sådär en miljon konstiga ingredienser.
 
O så här blev resultatet. :)
Såklart är originalet oslagbart men ett helt klart godkänt o gott
alternativ. Ett plus i kanten för glöggen utan tillsatt socker som hittades på Ica Maxi! :)
 
Recept på 8-10 Lussekatter

4 ägg + 1 gula
2 msk sötning
50 gram smält osaltat smör
1 dl grädde
1 dl kokosnötsmjöl
4 msk fiberhusk
2 tsk bakpulver
1 påse saffran
1 äggvita för pensling

Gör så här:
Vispa ägg och sötning, fluffigt i gärna bortemot 5 min.
Ta i  smälta smöret, saffran och grädden, vispa samman.
Blanda de övriga torra ingredienserna väl och blanda ner dem väl i smeten.
Låt svälla i minst 5 min.

Rulla sedan 8-10 styck smala korvar och snurra till lussekatter. I med russin o pensla med lite vispad äggvita. Grädda i 175 grader i ca 15 min.
 
Snabbt, smidigt o enkelt recept. Gillas! :)
 
Idag har jag vart ute på en skön morgonrunda innan regnet kom. O när regnet väl kom stod jag ändå på jobbet så det gjorde mig ingenting. O lagom tills regnet pausade slutade jag jobba. Hem för en liten snabblunch som bara blev scrumble eggs. Jättegott! Sedan åkte jag o storhandlade, diskade o nu fikat på dessa nybakta lussekatterna. :)
En dag med nytta gjort!
O idag är det full vila som gäller. Friskis har ändå stängt idag då de hade någon inspirationsdag. Helt sjukt egentligen att de flesta som jobbar där inte får betalt för de. Att de liksom ställer upp för oss motionärer med sin egen tid helt gratis. Eloge till er! O till er tjurskallar som klagar på att Friskis har stängt, skärp er! Visst jag kan också gnälla en del på deras öppettider emellanåt men då är det också under en väldigt kort period, som semestertiderna för exempel. Klart inte de vill sitta inomhus en hel sommar o inte få ett skit för det bortsett från gratis träning liksom. Jag fattar, full förståelse, men så är det också så lätt att gnälla... :P Men jag har skärpt mig lite i alla fall.. ;)
 
Men då Friskis hade stängt idag o kommit ut med infon tidigt så har man ju också planerat träningen utifrån det. Vila idag o träning imorgon igen. O då är jag helt ledig. Inget jobb o inga måsten.
V spelar borta så ska jag passa på att baka nyttigt o frasigt fröknäcke. :)
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar